1 Mart 2010 Pazartesi

Uyuni, Bolivya’dan Şili’ye…

Uyuni tuz çölünde, çölün kendisini ve etrafındaki bilumum lagün, krater, aktif ya da aktivitesini kaybetmiş volkan ve dünyanın midesinden çatlayarak öz suyunu dışa saldığı gayzerleri görmek üzere 3 ya da 4 günlük turlar düzenlenmekte. Turun sonunda ya gerisin geri Uyuni’ye dönüyorsunuz ya da bizim gibi Atacama Çölü üzerinden Şili’ye devam edebiliyorsunuz.

Potosi’den muhtemelen son yerli otobüsümüzle 5 saatlik süper eğlenceli -tavuklar, her yaştan çocuklar, bin yaşında görünen 50lik teyzeler, dişsiz amcalarla- seyahat sonunda Uyuni’ye vardığımızda ilk hedefimiz tur satın almak oldu. Uyuni’de çöl turları satan 50 kadar acente var ve hemen hepsinin vitrininde de bilumum farklı turistcanlar tarafından yazılmış “aman da nasıl eğlendik, şöyle süperdi, kesin öneriyorum” minvalli yazılar yer alıyor, biz önceden internet üzerinden yürüttüğümüz araştırma sonucu Andrea tur hakkında olumlu fikirler edindiğimizden bu pek etkileyici yazıları görmezden gelerek derhal kendimizi Andrea’nın ofisine attık ve hemen hemen hiç pazarlıksız adam başı 3 gün için –Şili transferi dahil- 90 dolares (630 bolivyan pesosu karşılığı) kendilerinden turumuzu satın aldık.

Uyuni için ideal zaman kıtanın tamamının aksine yağmur sezonu olan ocak ve şubat ayları, şayet yağmur ölçülü bir biçimde yağarsa tuz çölü, jeeplerin geçebileceği ve aynı zamanda biz ziyaretçilerinde oluşan ayna efekti sayesinde gökyüzü ve yeryüzünün birbirine fena halde kardeş oldukları çok acayip manzaraları görebileceğimiz şekle bürünüyor. İşin riskli tarafı eğer aynı yağmur sapıtık bir şekilde yağarsa jeepler çölün sadece ufak bir kısmına kadar girebiliyorlar ve siz de bütün o görmeyi umduğunuz ayna efektlerini internette search yardımı ile görebiliyorsunuz.

Biz yola çıkmazdan önceki gece sağ olsun sayın yağmur sapıtık bir şekilde yağdığından, devrisi sabah acente teyze üzülerek çöle sadece 45 km kadar girebileceğimizi zira Bolivya devlet babasının daha ileri gitmeyi bu sabah itibarı ile tehlikeli arz ettiğini söyledi. Yolun başından itibaren Machu Picchu hariç bütünüyle bizi destekleyen Mikail’e hafiften söylenerek 2 Bolivyalı-şoför ve aşçı-,2 Türk, 2 yaşlı Fransız, 1 çekik from Japonya ve 1 uyuz Polonyalı doluştuk cipimizin içine-Tansucum Toyota beklentisindeydi ancak bizimkisi yol boyu bindiğimiz tüm araçların aksine Lexus çıktı-

Çölün, 45 kmlik kısmı tamamlayıp, Tuz Oteli’nde öğle yemeğimizi yedikten sonra, süper şoförümüz, acente olmaz dedi ama diğer jeepler gidiyor bence de sorun yok devam edelim mi deyince altımızda kafalarımızı sallamak suretiyle onay verdik ve Tuz çölü ondan sonra başladı. Sağda dağlar, solda ufka kadar uzanan bembeyaz bir zemin ve üzerinde oynaşan bulutlar, hangi yöne baksak da neyi çeksek şaşkını olmuş bir grup turist. Bembeyazın içinde ilerleyen bir jeep. Çöldeki birkaç karasal alandan birinde bilumum boyuttaki kaktüsü ziyaretin ardından yavaştan tuz çölünü ardımızda bırakarak 3000 metrelerde tırmanmaya başladık. İlk geceki konaklayacağımız San Juan 4200 metrede süper primitif bir evimsi. Arka çayırlığımsı alanda onlarca kulakları bereli Lama-bunun nedenini sonradan öğrendik meğer yabani lamalar cirit atmaktaymış bu bölgede, sahipli lama olunca böyle süsleniyorlarmış- hava derecesi eksi bir şey. İlk geceyi sakince atlattıktan sonra ikinci sabah 8 de düştük yola. Bu sefer sağımız çölümsü, solumuz çölümsü her yan çölümsü. Bulutlar dağların kukuleta kısımlarına yerleşmişler, arada özgür lamalar koşarak geçiyorlar. Yol falan yok zaten, şoförün kendince uygun bulduğu bir rotadan ilerliyoruz. Bu noktada arada çamura saplanıp kalan jeepler gördüğümüzde şoför farkı anlaşılıyor-bizimki kesinlikle süperdi-. Çöller arasından esasen volkan olup bir süreliğine tatil yapan bir dağa ve yamacındaki volkanik yapılara tırmanıyoruz, her renk lagün arasında kırmızı flamingoları dikizledikten sonra yola devam. Konaklama mekanına varmadan önce yükseklik takriben 4800 metre. Uyuni’de dağ başında 2. gecemiz birincisini aratır primitiflikte, 6 yatak in kılıklı bir odaya yerleştirilmiş, ertesi sabah kalkış 04:30 olduğundan bizce sorun yok ancak Fransız amca ve teyze karalar bağlıyor. Günlerden Tansu’nun 34. doğum günü. Akşam yemeğimizi takiben yatma planlarımız yan masadaki Avusturalyalı çiftin alkol ikramları ve günün önem ve ehemmiyetine gösterdikleri ilgiden ötürü bir hayli tavsasa da Bolivya’da dağ başında hayatımızın en güzel gecelerinden birini geçirdiğimizi söyleyip ayrıntıları Tansu beyin yazacağını iletmek isterim.

3. sabah 5:00 da hafif alkollü ve çok soğuk şeklinde jeepimizle sıfır ışık altında gayzerlere doğru yola çıkıyoruz, tek algılanır görüntü ilerlerdeki diğer jeeplerin farları. Birden araç duruyor, camlar tamamıyla buğu yaptığından kapı açılıp bizler dışarı saçılıncaya kadar ee ne oldu bakışındaki ben karşımda yerden fışkıran buhar deryasını görünce magma ile olan ilk karşılaşmanın mutluluğunu yaşıyorum. Naber magma, sende dayanamayıp saldın kendini şeklinde saçma konuşmalarımız ve binlerce fotoğraf çekimi ardından gezinin ve günün bizim için son durağı rakım 5350 metre yeşil lagüne varılıyor. İçindeki toksik bir maddeden ötürü tamamen yeşil olan ve aynı toksik madde sebebiyle flamingoları öldüren-üzerinde ölü konumda koca bir flamingo grubu halen duruyordu- lagün ardındaki volkanla o kadar güzel o kadar güzel ki, burada tıpkı ölü flamingolar gibi saatlerce kalıp öylece durabiliriz.

Heyhat saat 10:00 itibarı ile Salar de Atacama-Atacama Çölü’ne giden bir aracın içinde olup Şili’ye geçmemiz gerekiyor. Şimdiye kadarki gezinin en etkileyici kısmı olan Uyuni’den ayrılarak uzun çok uzun bir otobüs yolculuğuna doğru terk ediyoruz Uyuni’yi.